فنجونت

مرجع آموزش قهوه و نوشیدنی های سرد و گرم

فنجونت

مرجع آموزش قهوه و نوشیدنی های سرد و گرم

فنجونت یک پروژه استارتاپی است که قصد دارد فرهنگ قهوه را در ایران گسترش دهد. هدف ما این است که خانواده‌های ایرانی نیز مانند دیگر خانواده‌ها در سایر نقاط دنیا، با انواع نوشیدنی های قهوه پایه، روش‌های تهیه آن و … آشنا شوند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

اومدیم در مورد یک فرهنگ صحبت کنیم، فرهنگی که با قهوه فرانسه عجین شده و در ادامه درمورد طرز تهیه قهوه فرانسه براتون می‌نویسیم.

اگر از گردشگرایی که به کافه های فرانسه سر زدن، پرسیده باشین، حتما بهتون گفتن که بر خلاف کافه های ایرانی، وقتی شما توی یه کافی شاپ در شهر پاریس نشستین، هیچکس با شما کاری نداره، شما می تونید مدت ها از فضای کافه لذت ببرید، یه قهوه سفارش بدین و با موزیکی که براتون پخش می کنن از عطر گلهای دل انگیزی که برای آراستن محیط استفاده کردن، استشمام کنین.

طرز تهیه قهوه فرانسه - فنجونت
طرز تهیه قهوه فرانسه

قهوه در فرانسه برای کارکردن، بازدهی بیشتر و بیخوابی استفاده نمیشه، شما قهوه سفارش میدین برای اینکه لذت ببرین و به آرامش برسین. جای جای کافه های فرانسه یادگار حضور اندیشمندان، فیلسوف ها و بزرگانی چون سیمون دوبووار، سارتر، همینگوی، کامو و پیکاسو و خیلی ادمای معروف و مشهور دیگه ست. اونا روبروی هم مینشتن و در حالیکه گفتگوهای آرام وآسوده ای داشتن قهوه میل می کردن.

قهوه فرانسه چیست؟

قهوه فرانسه از آسیاب دانه های قهوه در اندازه های درشت تر از قهوه ترک و اسپرسو بدست میاد. این قهوه بعنوان یکی از قهوه های دمی محسوب میشه و برای تهیه اون باید دستگاه فرنچ پرس داشته باشین.

فرنچ پرس امروز کاربردای زیادی توی خونه ها داره و از اون برای دم کردن کردن چای، فوم گرفتن شیر، تهیه دمنوش ها و… استفاده میشه.

قهوه فرانسه چطور ابداع شد؟ (تاریخچه قهوه فرانسه)

در افسانه های اروپایی اومده، اولین بار یک فرانسوی سعی کرد به کمک یک فیلتر پارچه ای که به یک میله فلزی متصل بود، ذرات قهوه رو از ظرف نوشیدنی اش با فشار دادن به سمت پایین، جداکنه، همچنین در جای دیگری اومده که وقتی یک فرانسوی سهوا مقداری قهوه رو در آب جوشان ریخت، ذرات قهوه به دلیل جوشش آب روی اون جمع شدن و اون مرد به وسیله یک صفحه فلزی که از یک تاجر ایتالیایی گرفته بود، سعی کرد ذرات قهوه رو با فشار دادن به کف ظرف انتقال بده، اون دو نفر وقتی این کارو کردن و قهوه جدید رو میل کردن، متوجه شدن بصورت تصادفی، قهوه ای لذیذتر از اون چیزی که تا الان می نوشیدن، تولید شده.

آموزش تهیه قهوه فرانسه

قهوه فرانسه از جمله قهوه‌های دمی هستش که چون موقع دم‌ کشیدن، آب و قهوه مدت بیش‌تری کنار هم می‌مونن، کافئین بالایی داره. از طرفی قهوه سبکیه و مخصوصا برای وعده صبحونه می‌تونه یه انتخاب خیلی خوب باشه.

برای دم کردن قهوه فرانسه از وسیله‌ای به نام فرنچ پرس استفاده می‌کنیم. کار کردن با فرنچ پرس خیلی ساده‌س در عین حال قهوه ای که باهاش درست می‌کنین(که بهش قهوه‌ فرانسه می‌گن) خیلی از ویژگی‌های یک قهوه استادارد و حرفه‌ای رو داره.

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه فرانسه - فنجونت
تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

مرحله اول: گرم کردن آب

اجازه میدیم آب جوش بیاد. بعده این‌که جوش اومد صبر می‌کنیم تا دماش از دمای جوش یکم کمتر بشه.

مرحله دوم: آماده کردن فرنچ پرس

یکم آب داغ داخل فرنچ پرس می‌ریزیم و می‌چرخونیم تا فرنچ پرس گرم بشه. (در نهایت هم آب رو تخلیه می کنیم)

مرحله سوم:

قهوه رو به صورت درشت آسیاب می‌کنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن و آماده کردن قهوه

برای هر فنجون قهوه فرانسه حدودا ۷ الی ۱۴ گرم  قهوه فرانسه می‌ریزیم. (حدودا ۱ الی ۲ قاشق چایخوری)

یکم آب داغ اضافه می‌کنیم جوری که قهوه خیس بخوره. ۳۰ الی ۴۵ ثانیه صبر می‌کنیم.

مابقی آب داغ و به صورت چرخشی می‌ریزیم و فرنچ پرس و تا زیر نوار بالای بدنه پر می‌کنیم. در فرنچ پرس و می‌بندیم و ۳ الی ۴ دقیقه صبر می‌کنیم.

صافی فرنچ پرس رو به آرومی به سمت پایین فشار می‌دیم و دیگه قهوه‌ فرانسه آماده‌س.

نکته:

حجم آب باید به نسبت تعداد فنجون قهوه فرانسه‌ای که می‌خوایم آماده کنیم تنظیم بشه. مثلا فرنچ پرس ۶۰۰ میلی لیتری برای ۴ فنجون مناسبه و اگه پرش کنیم ۴ فنجون قهوه فرانسه بهمون می‌ده و اگه می‌خوایم ۲ فنجون قهوه دم کنیم باید فرنچ پرس و تا نصفه پر کنیم.

همچنین بخوانید: طرز تهیه کاپوچینو

همچنین بخوانید: طرز تهیه لاته

همچنین بخوانید: طرز تهیه آمریکانو

نکاتی در مورد تهیه قهوه فرانسه

طرز تهیه قهوه فرانسه - فنجونت
تهیه قهوه فرانسه

برای نوشیدن قهوه فرانسه، مهم ترین چیز طبع و نظر شماست، اینطور نیست که هر قهوه ای برای تهیه قهوه فرانسه مناسب طبع شما باشه، کم کم و به مرور زمان، شما سلیقتونو پیدا می کنین و بعد از اون لذت بیشتری می برین.

ممکنه مثل خیلیای دیگه شما هم دوست داشته باشید از ترکیب شیر با قهوه تون لذت ببرین و این هم بسته به نظر شماست.

همه قهوه ها برای تهیه قهوه فرانسه مناسب نیستن، ما یه سری نکات در بخش خرید آوردیم که می تونین از این تجارب هم استفاده کنین.

خرید قهوه فرانسه

برای خرید قهوه فرانسه باید یه سری نکات رو رعایت کنید:

اول اینکه بسته به طبع شما، قهوه می تونه تلخ(روبوستای بیشتر) یا ترش تر(عربیکای بیشتر) باشه.

دوم اینکه برای نوشیدن قهوه فرانسه، بهتره از مدل های مدیوم روست استفاده کنید.

در مورد خرید فرنچ پرس

فرنچ پرس با اندازه‌های مختلفی توی بازار وجود داره. مثلا فرنچ پرس ۶۰۰ میل (مناسب برای ۴ نفر)، فرنچ پرس ۳۵۰ میل (مناسب برای ۲ نفر) و … انواع محصولات فرنچ پرس را در فروشگاه فنجونت مشاهده و بررسی کنید.

  • ۹۸/۰۶/۱۲
  • امیر مشهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی