فنجونت

مرجع آموزش قهوه و نوشیدنی های سرد و گرم

فنجونت

مرجع آموزش قهوه و نوشیدنی های سرد و گرم

فنجونت یک پروژه استارتاپی است که قصد دارد فرهنگ قهوه را در ایران گسترش دهد. هدف ما این است که خانواده‌های ایرانی نیز مانند دیگر خانواده‌ها در سایر نقاط دنیا، با انواع نوشیدنی های قهوه پایه، روش‌های تهیه آن و … آشنا شوند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۰
  • ۰

خوب تو این مطلب می خوایم طرز تهیه اسپرسو با موکاپات رو به زبان ساده براتون بیان کنیم.

اگر این پست رو دارین می خونین، احتمالا یه موکاپات خیلی خفن خریدین و هر چه سریعتر می خواین اولین اسپرسو خونگی تونو آماده کنید؛ بنابراین جاداره ورود شما رو به جامعه موکاپات دارها تبریک بگیم. 

موکاپات چیست؟

موکاپات یه ابزار خانگی برای تهیه اسپرسو هست، این وسیله کار شما رو برای تهیه اسپرسو راه میندازه اما نباید انتظار داشته باشید همون اسپرسوی خامه نارنجی خوشگل دستگاه‌ اسپرسوساز رو به شما بده، بااین‌حال قطعاً از داشتن اون پشیمون نمی شین و مطمئناً به‌زودی جای خودشو در جهیزیه خانم‌ها باز می کنه. اکثر خانواده‌های اروپایی و آمریکایی از موکاپات روزانه برای تهیه قهوه استفاده می‌کنند.

تکنولوژی به‌ کاررفته در موکاپات

موکاپات از یه سیستم جالب برای گرفتن اسپرسو استفاده می کنه. همونطور که می دونید، اسپرسو به روش عبور آب داغ با فشار زیاد از بین ذرات قهوه فشرده‌ شده، تهیه میشه.

برای اینکه بتونن اسپرسو رو در منزل تهیه کنند، از جریان فشار آب جوش استفاده کردند، یعنی از همون تکنولوژی که در دیگ‌های بخار برای راه‌اندازی قطارهای اولیه استفاده می‌شد. همونطور که می دونید آب همانند سایر مایعات در اثر گرما افزایش حجم پیدا می کنه. مولکول‌های آب با سرعت به هر طرف می‌جهند و به فضای بیشتری جهت پخش و گسترش نیاز پیدا می‌کنند. این افزایش حجم آب می تونه نیروی موردنیازبرای حرکت قطارها رو تامین کنه.

تاریخچه موکاپات

لوئیجی دو پونتی در سال ۱۹۳۳ از این خاصیت شگفت انگیز آب برای تهیه اسپرسو استفاده کرد. اون سیستمی رو به کار گرفت که در یک فضای قوری مانند به کمک گرما، آب رو با فشار از بین ذرات قهوه عبور میده و عصاره قهوه رو در قسمت بالای قوری خالی می کنه. این طراح هنرمند موکاپات رو برای شرکت ایتالیایی آلفانسو بیالتی به ثبت رسوند و اینطور شد که برند بیالتی برند مطرح موکاپات شد. موکاپات هایی که امروزه در بازار با قیمت های متوسط وجود دارند اکثرا طرح بیالتی بوده و تولید شرکت بیالتی نیستن.

موکاپات از چه اجزایی تشکیل شده؟

اجزای موکاپات به شرح زیر هست، ما از یک تصویر برای نمایش کامل بخش های موکاپات استفاده کردیم و هر بخش رو توضیح دادیم.

  1. درب موکاپات که باید هنگام تهیه اسپرسو بسته باشه تا قهوه به اطراف پخش نشه
  2. قسمت خروجی اسپرسو و سرریز شدن داخل محفظه اسپرسو
  3. لوله ای که عصاره قهوه یا اسپرسو رو از محفظه قهوه به محفظه اسپرسو هدایت میکنه
  4. محفظه نگهدارنده اسپرسو خروجی
  5. دسته موکاپات
  6. پودر قهوه فشرده‌شده اسپرسو
  7. لوله انتقال دهنده آب جوش به محفظه پودر قهوه فشرده‌شده اسپرسو
  8. آب
  9. محفظه نگهدارنده آب
  10. قسمت خروجی اسپرسو برای ریختن توی فنجون
  11. اسپرسویی که در نهایت تولید شده
  12. قسمت بالایی محفظه که آب عبوری از پودر قهوه فشرده قابل عبور بوده اما به دلیل ریز بودن سوراخ های آن، ذرات قهوه قادر به عبور نیستند.
  13. محفظه نگهدارنده پودر فشرده قهوه اسپرسو
  14. قسمت پایینی محفظه که آب جوش می تونه از اون طریق وارد قسمت پودر قهوه فشرده بشه.

اینفوگرافی تهیه اسپرسو با موکاپات به زبان ساده

  • برای تهیه اسپرسو با موکاپات ابتدا مخزن آب موکا‌پات را تا زیر سوپاپ پر می‌کنیم.
  • مخزن قهوه موکاپات را پر کرده و قهوه را کاملا به صورت هموار درآورده، سطحش را صاف می‌کنیم. با روش موکاپات نیازی به فشرده کردن قهوه نیست.
  • مخزن قهوه را روی مخزن آب گذاشته و قوری موکا‌پات را می‌بندیم.
  • موکا‌پات را روی شعله ملایم می‌گذاریم (بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنیم.) تا آب داغ شده و فرآیند عصاره گیری شروع شود.
  • پس از چند دقیقه عصاره قهوه از خروجی موکا‌پات خارج می‌شود. عصاره گیری را تا زمانی ادامه می‌دهیم که رنگ قهوه خروجی کاملا روشن شده و شروع به پاشش کند. کف اسپرسو با موکاپات (لایه کرم قهوه) ایجاد می‌شود، موکاپات را از روی شعله برداشته و داخل فنجون اسپرسو سرو می‌کنیم.
  • برای حفظ دمای اسپرسو بهتر است از قبل فنجون سرو را گرم کنیم.

نکات مهم در مورد استفاده از موکاپات

  1. موکاپات ها دارای یک دریچه اطمینان هستن، باید آب رو تا زیر قسمت دریچه اطمینان پر کنید، چونکه در فشارهای بالا اگر دریچه اطمینان درست کار نکنه و آب نتونه از محفظه اسپرسو به هر دلیلی عبور کنه، امکان ترکیدن موکاپات وجود داره. دریچه اطمینان میتونه در فشارهای خیلی بالا، آب رو خارج و خطر رو رفع کنه
  2. موکاپات ها دارای انواع گازی و برقی هستن، شما می تونید بسته به سلیقه تون هر کدومو خواستید استفاده کنید.
  3. سعی کنید از اجاق گازی برای تهیه قهوه با موکاپات استفاده کنید که شعله های آتش قسمت پایینی موکاپات رو گرم کنه و اطراف اونو شعله نگیره. این کارو برای امنیت بیشتر بخش دریچه اطمینان انجام میدیم
  4. برای اینکه آب از اطراف موکاپات بیرون نزنه از یک واشر پلاستیکی برای چفت شدن قسمت بالایی و پایینی موکاپات استفاده می‌کنند، هر از چندگاهی این واشر رو چک کنید که عملکردش درست باشه و آب از کناره های اسپرسو بیرون نزنه
  5. مخزن رو با پیمانه خودش پر کنید و خیلی فشرده نکنید. برای این کار می تونید از خود محفظه نگهداری پودر قهوه بعنوان پیمانه دانه های قهوه جهت آسیاب استفاده کنید.
  6. از قهوه ترک و قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید، چون نتیجه نمی گیرید.

نحوه کار با موکاپات

توی این عکس متحرک می تونید به خوبی نحوه عملکرد تهیه اسپرسو با موکاپات رو به صورت تصویری ببینید. من فکر می کنم اکنون به طور کامل با موکاپات و روش کار اون آشنا شدید. با این‌حال اگر باز هم سوالی داشتید خوشحال میشیم زیر همین پست بپرسید و پاسخ بگیرید.

انواع نوشیدنی های بر پایه اسپرسو

لاته، کاپوچینو، فلت وایت، آمریکانو و… از جمله مشهورترین نوشیدنی های بر پایه اسپرسو به شمار می‌آیند که تفاوت اصلی آن‌ها در میزان شات اسپرسو، شیر فوم گرفته شده و فوم شیر است. به عنوان نمونه در تفاوت لته و کاپوچینو، حجم شیر لته نسبت به کاپوچینو بیش‌تره در واقع توی کاپوچینو چون حجم شیر کمتره طعم قهوه بیش‌تر احساس می‌شه.

 

  • ۹۸/۰۶/۱۰
  • امیر مشهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی